محل تبلیغات شما

نظام آموزش و پرورش یکی از مهم ترین نهادها در جامعه است که وظیفه تربیت کودکان و نوجوانان و آماده کردن آن ها برای آینده را به عهده دارد. این رسالت و اهداف زیر مجموعه ی آن ، در قالب تربیت شهروندان مسئول و متعهد نمود پیدا می کنند. و در یک کلام می توان گفت ، مردمان هر کشوری نماینده و یا نشان دهنده ی نظام تربیتی آن کشور هستند.

انسان ها در هرکشوری خواه ناخواه بخشی از زندگی خود را در مدرسه می گذرانند و با فراهم شدن شرایط تحصیل ، تقریباً 90 درصد افراد این تجربه را دارا هستند . آنچه در مدرسه رخ می دهد ، تمرین زندگی برای آینده است و اگر مدرسه بتواند کارکردهایی را که به آن محول شده است ، به درستی انجام دهد ، می توان امیدوار بود که آینده ای روشن در انتظار آنان خواهد بود . جوامع انسانی در طول حیات خود با بحران هایی مواجه می شوند که بخشی از آن ها فردی و بسیاری دیگر اجتماعی و فراگیر هستند . افرادی که برای مواجهه با این بحران ها آموزش دیده باشند . به سادگی می توانند آن ها را مدیریت کنند و از سر بگذرانند . در شرایط بحرانی همه ی امور دچار اخلال می شود و فقط می توان به کمک های بیرونی و داشته های قبلی افراد (که عموماً از نظام آموزشی کسب می کنند) امیدوار بود. بسیاری از روان شناسان اجتماعی معتقدند، افرادی که خوب آموزش دیده باشند ، می توانند با بحران های فردی و اجتماعی با موفقیت روبرو شوند . در غیر این صورت ، نمی توان امیدوار بود فرد سربلند از آن خارج شود. به طور کلی می توان گفت ، نظام آموزشی قوی و قدرتمند می تواند جامعه را توانمند وافراد آن را در مقابل حوادث و بحران ها آسیب ناپذیر (کمتر آسیب پذیر) کند.

بحران های طبیعی بخشی از حیات بشر روی کره ی خاکی را تشکیل می دهند و عنوان حوادث غیر مترقبه» شاید در جای خود عنوان بسیار مناسبی باشد. آسیب دیدگان این حوادث نیازمند کمک افراد آسیب ندیده و نوعی مدیریت بحران هستند تا بتوانند خلأهای جسمی و روحی خود را جبران کنند . رفتارهای افراد در مواقع بحران ، به طور مستقیم به آن چه در مدرسه آموخته اند باز می گردد. به جرئت می توان گفت ، آمادگی برای مواجهه با بحران را باید در مدارس به افراد یاد داد . زیرا در آینده ممکن است هیچ وقت فرصت آن پیش نیاید.

نگاهی به تجارب کشور زله خیز ژاپن ، اهمیت نظام آموزشی این کشور را در مهار بحران ها نشان می دهد. زله سال 2011 سهمگین ترین حادثه طبیعی تاریخ ، زله ای با قدرت 8.9 ریشتر ، این کشور را لرزاند و پس از آن سونامی شدیدی رخ داد که فقط ژاپن توانست آن را تحمل کند . شدت این حادثه به قدری بود که دانشمندان در تعیین سطح آن ناتوان ماندند و رخ دادن آن را برای هر ملتی ویران کننده و سهمگین برآورد کردند . آمادگی کلی ژاپنی ها برای این حوادث مثال زدنی است. درحالی که زله هایی با شدت بسیار کمتر ، در کشور ما تلفات جبران ناپذیری به جای گذاشته است؛ مشاهدات خبرنگاران از مناطق آسیب دیده ، قدرت نظام آموزشی ژاپن را نشان داد. نظام آموزشی آن ها توانسته است افراد را چنان آموزش دهد که خود را درقالب جمع ببینند و منافع خود را در کنار منافع جمع تعریف کنند. مدیریت این بحران عجیب فقط با همکاری مردم آسیب دیده ممکن بود و این جلوه ای از تعلیم و تربیت پیشرو و توانمند است.

اگر اهداف کلان نظام آموزشی را درتربیت شهروند متعهد ببینیم ، می توانیم بگوییم این اهداف در ژاپن به منصه ظهور رسیده و می توان مطمئن بود که عواقب جانی و مالی این فاجعه ی بزرگ ، با تکیه بر قدرت نظام آموزشی ، خیلی زود از چهره ها زدوده خواهد شد .

غلامرضا یادگار زاده - رشد تکنولوژی آموزشی – مهر 1390

مدیریت بحران

 

چنداصل  در طراحی سوالات امتحانی 

ایجاد انگیزه در دانش آموزان چه تاثیری روی یادگیری و رفتار آنها دارد؟

✅ بچه‌ام را کدام مدرسه بنویسم؟

، ,بحران ,نظام ,ها ,آموزشی ,توان ,نظام آموزشی ,می توان ,خود را ,را در ,آن ها

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بهداد کریمی