محل تبلیغات شما

نتایج تحقیقات نشان داده اند که با ورود دانش آموزان به دوره ی متوسطه ی اول، انگیزش تحصیلی آنان افت می کند (ٍEccles &  Midgley ، 1989) . در همین زمان دانش آموزان اغلب انتظارات پایین تر معلم را تجربه می کنند (Brophy ,1983) . به دنبال آن ، نگرش نسبت به مدرسه منفی تر شده و عزت نفس دانش آموز کاهش می یابد (Dweck, 2000). پژوهشگران همچنین دریافته اند که گروه همتایان به نگرش های دانش آموزان نسبت به مدرسه شامل ارزش گذاری هنجارها و اعمال مرتبط با پیشرفت تحصیلی تأثیر می گذارد (Murdock,1999). درنهایت تحقیقاتی که در صدد بررسی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و تحول کودک با افت تحصیلی برآمده اند، به این نتیجه رسیده اند که رابطه ی قابل توجهی بین ویژگی های روانی و همچنین هیجان های مربوط به یادگیری دروس مختلف و پیشرفت تحصیلی کودک وجود دارد(Freedman-Doan, 1999). به علاوه ارتباط متقابل انگیزش و هیجان های تحصیلی نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کنند (واحدی و قره آغاجی، 1393).

یکی از واقعیت های جالب در زمینه ی پیشگیری از افت تحصیلی این است که افزایش سرمایه گذاری در مدارس ، وماً منجر به کاهش افت تحصیلی نمی شود. برای مثال سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار به منظور بهبود شرایط مدارس در ایالت کانزاس از جمله ساخت مدارس جدید، خرید و تجهیز فناوری های نوین ، ایجاد آزمایشگاه های علوم ، افزایش حقوق معلمان و کاهش تعداد دانش آموزان در کلاسها ، در عمل هیچ بهبودی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به وجود نیاورد(Armor,1995). یک تبیین احتمالی برای تأثیر نپذیرفتن پیشرفت تحصیلی از سرمایه گذاری های صِرف مالی می تواند این باشد که افزایش امکانات مدرسه و حقوق معلمان به خودی خود تأثیر چندانی بر افزایش کارآمدی و ارتقای نقش حمایتی معلمان ندارد (Spencer,  وهمکاران 2001,). پژوهش ها نشان می دهند سرمایه گذاری مالی می بایست به همراه ارتقای حرفه ای معلمان بهبود روابط معلم – دانش آموز ، کیفیت بالای آموزش و اصلاح رفتارهای نامناسب دانش آموزان در مدرسه باشد (lee و همکاران 1999,).

الگوهای اصلاحات آموزشی مبتنی بر سطوح بوم شناختی، چهار مؤلفه ی مهم را مدنظر قرار داده اند. این مؤلفه ها عبارتند از: دلبستگی دانش آموز به مدرسه، حمایت معلم، ارزش های همتایان و سلامت روانی (بکر و لاتر ، 2002).

بروفی (1988، نقل از قره آغاجی ، 1391) با جمع بندی نتایج پژوهش های مختلف نتیجه گرفت مدارسی که به پیشرفت دانش آموزان کمک می کنند ، درچند ویژگی مشترک اند. این ویژگی ها عبارتند از: 1) محیط و جوّ ایمن 2) مدیریت کارآمد 3) نگرش مثبت معلمان به دانش آموزان و انتظارات بالا برای یادگیری آنان 4) تأکید بر آموزش  5) نظارت دقیق بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و ارزشیابی از کارکنان 6) ارتباط والدین با مدرسه 7) تأکید بر اهمیت پیشرفت تحصیلی.

نتایج مطالعه حاکی از اهمیت بافت (زمینه) مدرسه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود؛ زیرا تجارب منفی تحصیلی ، تأثیری معنی دار بر باورهای خود» دانش آموزان دارند ؛ به گونه ای که آنان احساس می کنند که از محیط مدرسه طرد شده اند. دانش آموزانی که ترک تحصیل می کنند ، اغلب احساس بیگانگی با محیط مدرسه را تجربه نموده اند.

بنابراین با توجه به نتایج تحقیقات ، پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزانی که احساس تعلق خاطر به مدرسه را تجربه می کنند نسبت به فراگیرانی که با محیط مدرسه درگیر نمی شوند ، بیشتر است.

دسترسی به معلمان کارآمد، یکی از تفاوت های دانش آموزان موفق و دانش آموزان مبتلا به افت تحصیلی است(Darling-Hammond,2000). دانش آموزانی که احساس می کنند معلم از آنان حمایت می کند ، دارای انگیزش و پیشرفت تحصیلی بیش تری هستند(Wentzel &Asher,1995). دانش آموزانی که باور دارند معلم آن ها را به یادگیری بیش تر ترغیب می کند ، تعهد بیشتری به یادگیری و موفقیت تحصیلی دارند (مورداک، 1999).

مورداک در پژوهشی دریافت ادراکات آن دسته از دانش آموزان پایه هفتم که از معلمان خود تحسین و حمایت دریافت می کردند ، پیش بینی کننده ی مهمی برای پیشرفت تحصیلی آنان بود.

بر اساس گزارش دانش آموزان، با اتمام دوره ی ابتدایی و ورود آنان به دوره ی متوسطه ی اول ، روابط حمایتی معلم- دانش آموز به طور محسوسی کاهش می یابد (اکلس ، 1999). بنابراین وجود انتظارات بالای معلم بدون رابطه ی حمایتی با دانش آموزان منجر به پیشرفت تحصیلی نخواهد شد (وینستین، 2002).

مهارت های مشاوره ای برای معلمان – سعید قره آغاجی

چنداصل  در طراحی سوالات امتحانی 

ایجاد انگیزه در دانش آموزان چه تاثیری روی یادگیری و رفتار آنها دارد؟

✅ بچه‌ام را کدام مدرسه بنویسم؟

دانش ,تحصیلی ,، ,آموزان ,پیشرفت ,های ,دانش آموزان ,پیشرفت تحصیلی ,می کنند ,افت تحصیلی ,دانش آموزانی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها